Sinemada görsel anlatımın gücü üzerine Alef dizisi üzerinden bir tahlil

 

Sinemada görsel anlatımın gücü üzerine Alef dizisi üzerinden bir tahlil

Yazı spoiler içermeyecektir rahat olabilirsiniz. Dizinin konusu hepinizin malumu. Bende 5. Bölümü henüz bitirdim. 4. Bölümün başlangıcında bulunan flash back tekke sahnesinde yanan tekkede zikr eden dervişlerin sahnesi hepinizi çok etkilemiştir eminim. Sinemada görsel anlatım hakkında çok güçlü bir örnek bence. Mesnevi edebiyatı ile ucundan kıyısından ilgilendiyseniz Gül ile Bülbül, pervane ile mum anlatılarını görmüşsünüzdür. Bu sahnede pervane ile mum anlatısı canlandırılmış kanımca. Bilmeyenler için hızlıca özetlemek gerekirse bir gece kelebeği Odanın camından içeri süzülür ve mumun ışığını görür. Kelebek maşuktur, pervanedir;mum aşuktur. Aşuk'un arzusu ile tutuşan maşuk başlar mumun etrafında pervane gibi dönmeye. Hep daha fazla yaklaşmaya çalışır ama ateşin sıcaklığı yakar canını. En sonunda acıya dayanıp aşuka kavuşur maşuk. Döne döne alevin en içine gider. Bu anlatının özünde Allah yolunun acı çekmeden bulunamayacağı ilkesi yatar. Sahne başlangıcında tekkede zikr eden dervişler, Osmanlı kararını duymuş ve acıyı beklemektedir. Birkaçı acıya dayanamayıp zikrden ayrılır ve kaçar. Çoğu kalır zikre devam eder. Zahit bizi tan eyleme eşliğinde biz semazen semah etmeye başlar. O sırada dışarıdaki ulemanın adamları tekkeyi ateşe verir. Biz yavaş yavaş ateşin tekke ortasındaki cemaate yaklaşmasını görürken bir yandan da semazenin senkronize şekilde kollarını açıp en büyük haline ulaşmasını görürüz. En sonunda semazenin tepesindeki yanan kilim üstüne düşer. Maşuk aşuka kavuşup yanarak can verir. Allah yolunda çekilen acı kutsaldır. Diğer cemaat üyeleri sönmez mum ateşi etrafında pervane olmaya hazır şekilde zikr hızını arttırır.

Görsel tahlil ile film dizi çözümlemesi en güçlü çözümlemer olur genelde.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SİMGESEL ANLATIM VE METAFOR

Evrende Yalnız Mıyız? Contact Filmi Üzerine Düşünseller

Bursa vs İzmir, Subjektif bir karşılaştırma