Sinemada görsel anlatımın gücü üzerine Alef dizisi üzerinden bir tahlil
Sinemada görsel anlatımın gücü üzerine Alef dizisi üzerinden bir tahlil
Yazı spoiler içermeyecektir rahat olabilirsiniz. Dizinin konusu
hepinizin malumu. Bende 5. Bölümü henüz bitirdim. 4. Bölümün başlangıcında
bulunan flash back tekke sahnesinde yanan tekkede zikr eden dervişlerin sahnesi
hepinizi çok etkilemiştir eminim. Sinemada görsel anlatım hakkında çok güçlü
bir örnek bence. Mesnevi edebiyatı ile ucundan kıyısından ilgilendiyseniz Gül
ile Bülbül, pervane ile mum anlatılarını görmüşsünüzdür. Bu sahnede pervane ile
mum anlatısı canlandırılmış kanımca. Bilmeyenler için hızlıca özetlemek
gerekirse bir gece kelebeği Odanın camından içeri süzülür ve mumun ışığını
görür. Kelebek maşuktur, pervanedir;mum aşuktur. Aşuk'un arzusu ile tutuşan
maşuk başlar mumun etrafında pervane gibi dönmeye. Hep daha fazla yaklaşmaya
çalışır ama ateşin sıcaklığı yakar canını. En sonunda acıya dayanıp aşuka
kavuşur maşuk. Döne döne alevin en içine gider. Bu anlatının özünde Allah
yolunun acı çekmeden bulunamayacağı ilkesi yatar. Sahne başlangıcında tekkede
zikr eden dervişler, Osmanlı kararını duymuş ve acıyı beklemektedir. Birkaçı
acıya dayanamayıp zikrden ayrılır ve kaçar. Çoğu kalır zikre devam eder. Zahit
bizi tan eyleme eşliğinde biz semazen semah etmeye başlar. O sırada dışarıdaki
ulemanın adamları tekkeyi ateşe verir. Biz yavaş yavaş ateşin tekke ortasındaki
cemaate yaklaşmasını görürken bir yandan da semazenin senkronize şekilde
kollarını açıp en büyük haline ulaşmasını görürüz. En sonunda semazenin
tepesindeki yanan kilim üstüne düşer. Maşuk aşuka kavuşup yanarak can verir.
Allah yolunda çekilen acı kutsaldır. Diğer cemaat üyeleri sönmez mum ateşi etrafında
pervane olmaya hazır şekilde zikr hızını arttırır.
Görsel tahlil ile film dizi çözümlemesi en güçlü çözümlemer
olur genelde.
Yorumlar
Yorum Gönder