Ahmet Arslan- Bilim ve Felsefe Üzerine
Hadi gelin sizlere Ahmet Arslan' dan bilim ve felsefe
üzerine muhteşem bir pasaj aktarayım.
Pasajın cevap vermeye çalıştığı konu ise aslında bilim ve
felsefe denilen olguların bir kabule dayanmak zorunda olmasıdır. Çünkü bu
olgular bir kabule dayanmasaydı günümüze gelemezdi. Doğa Filozofları bundan
2500 yıl önce insanlığın hala cevaplayamadığı sorular ortaya atmıştır.
Takipçileri ve öğrencileri ise bu soruları düşünüp felsefe ve bilimin boş bir
uğraş olduğunu dile getirmiştir. Bu adamların fikirleri sağ kalsa ne siz bunu
okurdunuz ne ben yazabilirdim.
"...Platon için İdealar dünyası işte böyle bir
varsayımdır. İdealar dünyası, duyusal dünyanın, oluş ve yok oluş dünyasının
açıklamasını mümkün kılan bir varsayımdır, hatta tek doğru varsayımdır. Ancak
İdealar dünyası henüz büyük varsayım değildir.İdealar dünyasının kendisi de
bütün varlık ve değerini, inandırıcılığını, bütün İdeaların kendisinden pay
aldıkları bir iyi ideası veya varlık ideasını kabul eden felsefeden alır. Eğer
felsefe yapacaksak içinde yaşadığımız kusurlu, oluş ve yok oluş içinde olan,
düzensiz, akıcı ve dolayısıyla herhangi bir hakikatin kaynağı veya dayanağı
olması mümkün olmayan nesneler dünyasının dışında ve üstünde mükemmel,
kusursuz, değişmez, düzenli ve hakikatin kaynağı veya dayanağı olacak
akılsallığa sahip bir dünyanın, bir gerçekliğin var olduğunu kabul etmek
zorundayız. Böyle bir dünyanın, böyle bir gerçekliğin ve onun ifadesi olacak
böyle bir hakikatin teminatı olacak ve onları salt bir varsayım olmaktan
çıkaracak şey ise onların da temelinde, her şeyin temelinde Varlık denen bir
şeyin olduğu, bu Varlık' ın gerçek olduğu veya gerçekten var olduğudur. Onun
akılsal veya akla aykırı olmamak kaydıyla Akıl' ın da üstünde olduğu, sonuçta
İyi veya İyilik' in kendisi olduğuna inanmaktan geçer. Bütün bunlardan çıkacak
sonuç Varlığın İyi olduğu veya İyinin Var olduğu olacaktır veya olmalıdır. İşte
en büyük kabul, varsayım ve açıklama ilkesi budur.
Ya bunu kabul ederiz, felsefe ve bilim yaparız veya onu
kabul etmeyiz, o zaman da ne felsefe ne de bilim yapabiliriz."
Yorumlar
Yorum Gönder